Pusat
Sumber Sekolah (PSS) merupakan pusat perkhidmatan akses maklumat bersepadu yang
mengandungi pelbagai sumber pendidikan dalam bentuk bahan cetak, bukan cetak
dan digital. PSS perlu diurus secara sistematik dan efisyen bagi tujuan memupuk
tabiat membaca, literasi maklumat dan pembelajaran sepanjang hayat selaras
dengan aspirasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Dasar
Pengurusan Pusat Sumber Sekolah diwujudkan untuk memastikan Pusat Sumber
Sekolah mempunyai koleksi yang menepati piawaian dan terkini, diurus dengan
cekap dan berkesan, dan digunakan secara optimum bagi meningkatkan kualiti
proses pengajaran dan pembelajaran.
Strategi
Pelaksanaan Dasar PSS adalah seperti berikut:
•
Memastikan Pusat Sumber Sekolah mempunyai kemudahan fizikal dan infrastruktur
yang sesuai dan memenuhi fungsi dan peranannya.
•
Memastikan Pusat Sumber Sekolah mempunyai koleksi bahan yang menepati piawai
dan terkini.
•
Memastikan Pusat Sumber Sekolah diuruskan dengan cekap dan berkesan sesuai
dengan kemajuan teknologi maklumat masa kini.
•
Memastikan Pusat Sumber Sekolah diuruskan oleh Guru Perpustakaan dan Media yang
menepati syarat kelayakan dan kriteria yang ditetapkan dalam pekeliling semasa.
•
Memastikan Pusat Sumber Sekolah sentiasa meningkatkan usaha untuk melaksanakan
aktiviti penggalakan membaca dan literasi maklumat dalam meningkatkan kualiti
proses pengajaran dan pembelajaran.
•
Menyediakan perkhidmatan dan sumber pembelajaran dalam pelbagai format bagi
membolehkan semua warga sekolah menjadi pengguna maklumat yang efektif dan
pemikir yang kritis
•
Menyediakan perkhidmatan secara bertanggungjawab, adil dan saksama kepada semua
warga sekolah
•
Meningkatkan tahap pencapaian murid dalam pembacaan, literasi maklumat,
pembelajaran, penyelesaian masalah dan kemahiran Teknologi Maklumat dan
Komunikasi (TMK)
•
Melahirkan individu bestari yang mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat
•
Pusat Ilmu
•
Pusat Penemuan
•
Pusat Pengajaran dan Pembelajaran
•
Pusat Pengajaran
•
Pusat Profesional
•
Pusat Hubungan Masyarakat
•
Merancang dan mengurus perolehan bagi membina koleksi yang komprehensif,
seimbang dan kemas kini yang selaras dengan keperluan kurikulum dan memenuhi
keperluan warga sekolah.
•
Menyediakan kemudahan dan perkhidmatan akses maklumat bagi kegunaan individu
atau kumpulan.
•
Memberi panduan dan kemahiran kepada warga sekolah berkaitan proses carian,
penghasilan dan penggunaan maklumat.
•
Menyediakan kemudahan, peralatan dan bahan supaya sentiasa dalam keadaan baik
dan berfungsi.
• Menjalin
perkongsian pintar dan rangkaian strategik dengan pelbagai agensi untuk
meningkatkan kualiti perkhidmatan.
Program
dan halatuju PSS di Malaysia adalah sejajar dengan perkembangan ICT masa kini.
PSS kini bukan hanya terdiri daripada bahan cetak semata-mata (buku, surat
khabar, jurnal, majalah) malah merangkumi bahan berbentuk elektonik dan digital
(courseware, e-bahan, eduweb TV, e-book, audio book, e-jurnal, newspaper online).
Program
dan halatuju PSS tidak boleh lari daripada dua dokumen berikut:
•
The School Library Manifesto: The school library in teaching and learning for
all (IFLA/UNESCO 2000)
•
The IFLA/UNESCO School Library Guidelines (2002)
Kedua-dua
dokumen ini menjadi asas kepada perancangan dan pembangunan PSS di Malaysia.
0 comments:
Post a Comment